Egyél velem könyvet!

KönyvParfé

KönyvParfé

Dr. Seuss: Zöld ​sonkás tojás

Zöld tojás

2017. szeptember 26. - KönyvParfé

zold_sonkas_tojas.pngA gyerkőcön és néhány felnőttön kifog pár étel, a főzelékek például elég sokszor kerülnek a „fúj, ezt soha nem eszem meg” kategóriába. A répafőzelék és a spenót ellen én is sokáig küzdöttem, nem voltam hajlandó megenni, majd néhány éve újra megkóstoltam és rájöttem, egyáltalán nem olyan szörnyű az ízük. De hogy miért írom ezt most le? Azért, mert Dr. Seuss Zöld sonkás tojás című gyerekkönyvének egyik főszereplője Nevem-Sam, aki arra próbálja rávenni barátját, hogy kóstolja meg a zöld sonkás tojást.
Ez persze egyáltalán nem könnyű, ha a másik elutasító...

Pedig Nevem-Sam tippeket is ad, hogy hol és kivel fogyasztható ez a fura finomság – autóban, hajón, tengeren, vonaton, kecskével, rókával és még sorolhatnám.
(Zárójelben jegyezném csak meg, hogy én megértem az ellenállását, egy zöld tojás tényleg nem valami bizalomgerjesztő, ugye? Ráadásul Nevem-Sam szörnyen idegesítő, engem végig egy tukmálós nagymamára emlékeztetett. Megvan az a típus, aki folyamatosan eléd tolja a púposra megpakolt sütis tálcát és percenként mondogatja, hogy egyél még egy falatot, és még egyet, és még egyet...? Szörnyű!)
Miután (név nélküli) hősünk nem tudja levakarni magáról Nevem-Samet, egyre dühösebb és dühösebb lesz, végül beadja a derekát és megkóstolja ezt a bizarr zöld ételt. Az első falat után persze rájön, nem is olyan rossz ez a tojás, mint amennyire borzasztónak gondolta.

green-eggs-and-ham-illustration.jpgIllusztráció a könyvből

A szerző 1960-ban írta ezt a vicces láncmesét, és talán a Kalapos Macska mellett a Zöld sonkás tojás az egyik legnépszerűbb könyve a gyerekek körében.
Ez a történet szerintem remekül ösztönzi a kicsiket, hogy próbáljanak ki különböző ételeket, merjenek megkóstolni új dolgokat, még akkor is, ha mondjuk szokatlan a színük.
Ugyanakkor a felnőtteknek is tanulságul szolgál, hiszen a fiatalabb szereplő próbálja az idősebbet rávenni, hogy felfedezze az ismeretlent, lépjen ki a komfort zónájából. Ez az üzenet azt hiszem kicsiknek és nagyoknak egyaránt fontos lehet.

Nagyon szép kiadvány, tele vidám, színes képekkel és fantasztikus rímekkel. Dr. Seuss most is olyan világot teremtett, ahol a szereplőket könnyen meg lehet kedvelni, hiszen vicces karakterek. A szöveg pedig zene a füleknek, a ritmusosságát öröm hallgatni.
Csakúgy, mint a többi könyvében, itt is a kisebbekre és a kezdő olvasókra fókuszál, ezért bátran add a kis kezekbe. 
Az íróra oly jellemző egyedi stílus természetesen itt is visszaköszön a lapokon, nekem nagyon tetszenek ezek a macskaszerű alakok az oldalakon.

Szabó T. Anna, csakúgy, mint a Kalapos Macskánál itt is fantasztikus munkát végzett. Bármennyire egyszerűnek is tűnik a szöveg, biztos vagyok benne, hogy nem kevés időbe telt, mire sikerült visszaadnia ezt a könnyed, játékos, humoros hangot. Frenetikus.
Ismételtem emelem kalapom előtte!

Kedvenc idézetek:

Nem, nem, Sam.
Zöldeket én nem eszem.
Dehogy ment el az eszem!
Ne adj zöld tojást nekem,
sonkát se, nem szeretem!
Nem! Nem kérek, Nevem-Sam!

Mind megeszem! Szeretem!
Örök hálám, Nevem-Sam!

Zöld tojás

Ugye nem kell megindokolnom, hogy miért ezt készítettem a könyv mellé?
Sokat agyaltam azon, hogy mitől legyen zöld a tojás... mert ugye lehetne parajos, avokádós, ételfestékes vagy akár pesztós is. Végül a zöldborsó nyert.zold_tojas_04.jpgHozzávalók:

  • 6 db tojás
  • 20 dkg zöldborsó
  • 1 ek vaj
  • 2-3 ek tejföl
  • 1 gerezd fokhagyma (opcionális)
  • só, bors

A tojásokat keményre főzöm, félbe vágom, a sárgájukat kikaparom. A zöldborsót a vajon puhára párolom, egy tálba öntöm, hozzáadom a főtt tojás sárgáit, a tejfölt, a zúzott fokhagymát, sózom, borsozom és az egészet alaposan összeturmixolom. Egy habzsákba töltöm a zöld masszát és a kemény tojásokba nyomok belőle. Szerintem friss, meleg kenyérrel vagy pirítóssal az igazi!
zold_tojas_08.jpgzold_tojas_22.jpgzold_tojas_09.jpgzold_tojas_18.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://konyvparfe.blog.hu/api/trackback/id/tr1012748400

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása