Egyél velem könyvet!

KönyvParfé

KönyvParfé

Szatmári Ferenc: Főzelékes ​Feri

Kókuszos-currys krumplifőzelék

2017. szeptember 19. - KönyvParfé

krumplifozelek_06_1.jpgSzeretem a főzelékeket. Sőt, vannak kedvenceim is! Egy jól elkészített krumpli-, vagy zöldbabfőzelékkel bármikor le lehet venni a lábamról. Persze ez nem volt mindig így, gyerekkoromban én is hadakoztam a gyanúsnak tűnő zöldséges ételek ellen. Mert valljuk be, a menzás kaják zöme egyáltalán nem bizalomgerjesztő. Amikor én gyerek voltam, sem színben, sem állagban nem tudták hozni a konyhás nénik az otthoni ízeket. A betonfőzelék és a sóska a mai napig érzékeny pont az életemben, noha már nem utasítom vissza őket zsigerből. Mégis, ha a sulisra gondolok... brrr, kiráz a hideg! 
Mióta háziasszony vagyok, olyan ételeket főzök szívesen, amelyek egészségesek és gyorsan elkészülnek. A főzelék jó választás, ha valami igazán tartalmas ételt szeretnék az asztalra tenni. Szatmári Feri blogját már évek óta követem, mert főzelékei mennyeiek, és igazi ínyenc fogásokat készít az alap élelmiszerekből is. Ételei egyáltalán nem emlékeztetnek azokra a retró, csomós masszákra, amelyektől libabőrös leszek. Nemrég kezembe került első szakácskönyve, én pedig boldogan készítettem el a fogásokat és ettem végig a főzelékeit.

A könyv - méretét tekintve –, kifejezetten kézre álló darab, jó fogni és lapozgatni. Úgy szerkesztették a szakácskönyvet, hogy amikor lapozod, a bal oldalon található a recept, a jobbon pedig az elkészített főzelék egész oldalas fotója. A Beköszöntő után azonnal belecsapunk a lecsóba és a Gyökeresen más elnevezésű résszel indítunk. Ebben répás, tormás, burgonyás, zelleres főzelékek kerültek, míg a következő fejezetben, a Kifejtenéd?-ben a csicseriborsó, borsó, sárgaborsó és a gyöngybab kerül előtérbe. A harmadik részben a Ká betűsök jönnek, mint például a karalábé, a kelkáposzta, a karfiol és a kelbimbó. Ezután következik a Fűszer és más, melyben mángold, zsálya, kapor, gyömbér, tárkony és egyéb fűszernövényekkel bolondítja meg Feri a főzelékeket. A legutolsó blokk a Feltéttel vagy feltétlenül nevet viseli, melyben hét klasszikus főzelékfeltét receptje található.

A könyvben 41 zöldségétel receptje olvasható, melyek között akadnak bőven szokatlan és merész párosítások. Ha főzelékekre gondolunk, nem feltétlenül használunk mascarponét, avokádót vagy étcsokoládét, márpedig a könyvben ezekre is található példa.
Nagyon tetszik, hogy mindegyik étel az egészséges életmódra törekszik, hiszen nincs a rántás, sem lisztes habarás. Vagyis, mivel teljesen lisztmentes ételekről beszélünk, gluténérzékenyek is bátran fogyaszthatják.
A receptek végén egy tápanyagtáblázat is olvasható, így ha valaki diétázik, akkor könnyűszerrel kiszámolhatja, mennyi szénhidrátot, fehérjét és zsírt tartalmazott az elfogyasztott fogás. 

Ó, de térjünk vissza a merész párosításokra, mert egy-két étel azért kifogott rajtam. A répát nem igazán szeretem, így a zsályás répafőzelék gránátalmával, és a répafőzelék kajszicsatnival nem került a kedvenceim közé. Hiába no, nekem ezek már túl merészek. Viszont az avokádós-joghurtos krumplifőzeléket, a diós sültzellerfőzeléket és a kéksajtos brokkolifőzeléket lassan többször készítem el, mint a paradicsomszószos tésztát, márpedig ez nálam nagy dolog!

Kulináris kreativitásban tényleg nincs hiány, az egzotikus fűszerek miatt egyik étel sem mondható unalmasnak. Az ételek vannak izgalmas ízekkel, így azok is találnak kedvükre való finomságokat, akik egyébként berzenkednek a főzelékek ellen.
Egy szó, mint száz, főzeléket enni menőség, mert roppan izgalmas ízeket lehet kisajtolni ebből az unalmasnak kikiáltott "egytálételből".

Végezetül most is készült egy étel a könyv mellé, ez az egyik kedvencem a kötetből.  Finom, ízletes és isteni. Kókusztej, lime és curry... hmmmm... Ez gyakorlatilag a krumplifőzelék megdicsőülése!
A recept teljes egészében a könyvből!
 

Kókuszos-currys krumplifőzelék

Erre a főzelékemre nagyon büszke vagyok. Az első merészebb receptjeim egyike, de azóta a legnépszerűbb és talán a legkedveltebb is egyben. Szinte lehetetlen megszámolni, hogy hány kondérnyit főztem már belőle, de annyi biztos, hogy egy kisebb hadsereg is jól lakhatna vele. Selymesen krémes, a kókusztejtől kellemesen édeskés, a színe pedig magáért beszél. Az egyik nagy kedvencem, így reggel, délben és este, egyszóval bármikor meg tudom enni... krumplifozelek_22_1.jpgHozzávalók:

  • 1 ek vaj
  • 3 ek olívaolaj
  • 1 közepes fej vöröshagyma, finomra aprítva
  • 1 gerezd fokhagyma
  • 1 tk currypor
  • 1,5 kg krumpli, 2-3 cm-re kockázva
  • 1-2 babérlevél
  • 2 rúd szárzeller, felkockázva (elhagyható)
  • 5 dl alaplé
  • 1 tk só
  • 2 dl kókusztej vagy 1 dl tejszín
  • 1-2 ek étkezési keményítő
  • fél lime leve
  • só, frissen őrölt
  • fekete bors
  • 1 csokor friss koriander vagy petrezselyem
  • friss chili vagy chilipehely

A vöröshagymát a vaj és olívaolaj keverékén közepes lángon üvegesre párolom, finoman sózom. Hozzákeverem a curryport, ráreszelem a fokhagymát és pár másodpercig pirítom. Rádobom a krumplit, babérlevelet és felöntöm az alaplével. Fedő alatt, a forrástól számított kb. 12-14 percig főzöm. A 10. percnél hozzáadom a zellert, majd készre főzöm. Vigyázok, hogy ne főzzem túl a krumplit. Egy szűk merőkanálnyit kiveszek, botmixerrel pürésítem, majd hozzákeverem az alaphoz. A keményítőt kikeverem a kókusztejjel és 2-3 kanál hideg vízzel, majd behabarom a főzeléket. Már nem forralom, csak összemelegítem. Lime levével, sóval, borssal, chilivel ízesítem. Tálaláskor megszórom friss petrezselyemmel vagy korianderrel.

TIPP: Házilag is készíthetek kókusztejet. Ha 15-20 dkg kókuszreszeléket pár órára beáztatok 3 dl forró vízbe, majd az egészet botmixerrel összepürésítem, tiszta konyharuhán átszűröm és némi porcukorral, csipet sóval ízesítem, máris kész van.krumplifozelek_11.jpgkrumplifozelek_12.jpgkrumplifozelek_14.jpgkrumplifozelek_16.jpgkrumplifozelek_17.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://konyvparfe.blog.hu/api/trackback/id/tr9612819710

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása