Egyél velem könyvet!

KönyvParfé

KönyvParfé

Fiala Borcsa: Szerinted?! (Ellenpontok 1.)

Almás pite recept

2016. november 22. - KönyvParfé

szerinted.jpgFiala Borcsa, a WMN újságírója.
Szinte minden bejegyzés ezzel indít, ahol erről a könyvről írnak a bloggerek, és hiába unalmas, most én is ellövöm ezt a rakétát. Nagyon szeretem Borcsa írásait és rengeteget röhögök a belevaló beszólásain. És tudod, hogy mi a legjobb? Hogy ő élőben is olyan, mint a cikkei. Péntek délután, amikor mindenki egy kicsit leereszt az egész heti mókuskerék után, ő akkor is egy energiabomba, és hatalmas a dumája. Mégis azt imádom benne a legjobban, hogy bármikor élvezettel harap bele egy cukormázzal leöntött hatalmas fahéjas csigába, még ha tudja, hogy 600 kcal. És ugye mi, akik szeretjük a hasunkat, tartsunk össze. Mindig minden körülmények között! Oké... nyilván piszkosul elfogult vagyok, de nem tehetek róla. Csípem a Borcsát és kész!
Szóval most egy kicsit tegyük félre ezt a WMN-es dolgot, mert a nemrég megjelent első könyvében, a Szerinted?!-ben, egy kamasz lány és az édesanyja napi csatáit követheted végig. Természetesen mindez a Borcsára jellemző vagány stílusban. 

A könyv két naplóbejegyzésből áll. Először a 14 éves Jankával ismerkedünk meg, majd ha megfordítod a könyvet, az anya szemszögéből olvashatod tovább a történetet. Azt gondolom, az első rész picit jobban sikerült, élveztem visszarepülni abba az időbe, amikor én voltam tini. És hogy milyen kamasznak lenni? Húzós dolog, egy csomó problémával kell szembenézni: barátok, iskola, első szerelem, beilleszkedés, önmagunk megtalálása és persze a család. Itt van rögtön a gonosz anya, aki sosem ért meg, ráadásul állandóan cikis helyzetbe hoz a haverok előtt. Janka ugyanezekkel a gondokkal küzd, bajok vannak a suliban, nagy a hajtás és még egy új lány is érkezik az osztályba, aki okos, szép és menő. Nehezen birkózik meg azzal is, hogy változik a teste, hogy teszik neki Bálint, de ez a szerelem csak plátói és még el kell viselnie az idegesítő Cilikét, apukája új barátnőjét is. Ezeket a kínokat a naplójában írja le, mert itt lehet igazán szókimondó és őszinte. Janka rengeteg hülyeséget csinál, flegma és lázadó, néhol tényleg elveti a sulykot. Mégis jól szórakoztam ezeken a jeleneteken, egy-két résznél egy picit magamra ismertem.
Ezek után Eszter életébe pillanthatunk bele, aki elmúlt 40 és próbálja túlélni lánya viharos korszakát, miközben a saját problémáira is megoldást keres.

A könyv már külsejét tekintve is elég extrém. Janka része élénk rózsaszín borítót kapott, az anyukájáé lilát. Rajta jó sok szövegbuborék, csupa olyan kifejezéssel, ami egy tini fejében nap mint nap megfordul. (BULI, SULI, ZENE, VITA, ANYU, HARAG, TITOK, CSÓK) Látványosnak ötletesnek tartom a szöveg közé helyezett firkákat, képeket, áthúzásokat, és a különböző betűtípusok váltakozását, amelyek mozgalmassá, kissé csapongóvá teszik a tini részt. Remekül visszatükrözi a belső bizonytalanságot és zűrzavart.

Szintén nagy ötletnek találom, hogy Eszter és testvére Vera kitalálja, csinálnak egy kapszulát Jankának, amibe beletehetnek mindenféle emléket. Akaratlanul is elgondolkodtam azon, hogy ha én készítenék egyet, milyen dolgokat helyeznék el benne. A kötet közepében tették ezt az időkapszulát, furmányos módon csak akkor tudod elolvasni, ha ezt előtte szétvágod. Őszinte leszek, nehezen viselem, ha egy könyvet firkálnak, tépnek, szakítanak, ollóval belevágnak, így ezt nem tettem meg. Óvatosan kukucskáltam bele, picit szétfeszítve a lapokat, így elég lassan haladtam vele. :)

Összességében szerintem jó kis könyv lett, könnyed, humoros. Nem kell világmegváltó gondolatokat várni tőle, mégis kellőképpen szórakoztató. Élvezni fogod, ha már nem vagy tini, ugyanakkor tanít is egy picit, ha még épp ezt az időszakot taposod. Kamasznak lenni néha tényleg ultra gáz, de nincs mese, valahogy túl kell élni.

Almás pite recept
(Janka kedvence, családi recept, idegeneknek nem kiadni!)

A könyv közepén található időkapszulában egy almás pite receptre bukkantam. Na igen, családi recept és bár mi másképpen készítjük ezt a sütit, kíváncsi voltam, Fialáéknál milyen. Szerintem a piték akkor igazán finom, ha a vékony tésztaréteg között bőven van töltelék, ezért 1,5 kg almával számoltam. A végeredmény nagyon ízletes lett, omlós, szaftos, illatos és kapós. Érdemes kipróbálni akár kezdő szakácsoknak is.
A leíráson nem változtattam, a könyvben is így olvashatod!
almas_pite_11.jpgHozzávalók:

Töltelék: 1-1,5 kg almát lereszelve keverjünk össze 3 evőkanál cukorral, ízlés szerint fahéjjal, és pároljuk meg.
Aztán sűrítsük be egy csomag vaníliás pudingporral.

Tészta:

  • 50 dkg liszt
  • 2 ek cukor
  • tejszín (kb. 0,5 dl)
  • 1 tk sütőpor
  • 1 tojás + 1 tojás sárgája
  • 25 dkg vaj
  • csipet só
  • kevés kekszmorzsa

Morzsoljuk össze a lisztet a sütőporral, sóval, cukorral, és a hideg  vajjal. Aztán a tojással és egy kevés tejszínnel gyúrjuk egybe az egészet. Felezzük el, majd a közepes méretű tepsi alját béleljük ki az egyik adag tésztával. Szórjuk meg egy kis kekszmorzsával, majd kanalazzuk rá a tölteléket. Nyújtsuk a tepsi méretére a másik adag tésztát is, és ügyesen fedjük be vele az almát. Kenjük meg a maradék tojás fehérjével, és szurkáljuk meg a tetejét villával.
180 fokos sütőben süssük kb. 30 percig.

ParféTipp: Ha van otthon citromod, reszelj a tésztába a héjából. Az almás tölteléknek pedig jól áll a mazsola és a  durvára darabolt dió is!
14991961_1266139546760390_6110231593801307089_n.jpgA WMN újságírójaként egy ország imádta meg Fiala Borcsa páratlan humorát, aki cserébe jófejségből nemrég egy ifjúségi regénnyel örvendeztette meg az olvasóit. A Szerinted?! egy különleges történet, amiben anya és lánya nézpontját is megismerhetjük.
Kövessétek velünk a 4 állomásos turnét, aminek a végén a Menő könyvek jóvoltából 1 könyvet is kisorsolunk a játékra jelentkezők közül.

NYEREMÉNYJÁTÉK!

A mostani játékunkban Fiala Borcsa újságírói munkásságára térünk ki. Minden bejegyzésnél találsz egy részletet Fiala valamelyik cikkéből, a ti feladatotok pedig, hogy vagy a cikk címét, vagy az url címét írjátok be a Rafflecopter doboz megfelelő sorába. Sok sikert!
(Figyelem! A kiadó csak magyarországi címre postáz, a nyertesnek pedig 72 óra áll rendelkezésére, hogy válaszoljon a kiküldött értesítőre, ellenkező esetben újat sorsolunk.)

Iszonyú türelmetlen vagyok. Ha például valahová utazunk, én vagyok az első, aki az Osztyapenkónál elkezdi kérdezgetni, hogy mikor érünk már oda.

A turné állomásai:
11.16.   Sorok között
11.18.   Szembetűnő
11.20.   Könyvvilág
11.22.   KönyvParfé

A bejegyzés trackback címe:

https://konyvparfe.blog.hu/api/trackback/id/tr9911837573

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lulma 2016.11.22. 21:44:04

Ez jó lehet, szeretem az ilyen naplószerű könyveket. Anno olvastam egy hasonlót, amit mindkét oldalról lehetett olvasni, ikrek története volt. (Sajnos a címére nem emlékszem.)
Az almás pite meg... úúú*.* egyik kedvencem :)
süti beállítások módosítása