Egyél velem könyvet!

KönyvParfé

KönyvParfé

Tove Jansson - Sami Malila: Múmin szakácskönyv

Ananászos rizs

2015. szeptember 23. - KönyvParfé

mumin_1.jpgSzerintem klassz dolog, ha a srácok a konyhában segítenek. Nemcsak azért, mert a közös főzés összehozza a családot és bensőséges hangulatot teremt, hanem azért is, mert a gyerekek játszva tanulhatnak közben. Megismerik a fűszerek neveit, belelátnak a konyhai feladatokba és olyan dolgokat is tanulhatnak, melyekről azt hitték, csak az iskolapadban lehetséges. Ilyen az olvasás (receptes könyvek bújása) vagy a matematika (hozzávalók kimérése, átszámolása). Nem beszélve arról, hogy az ételek elkészítéséhez kreativitás szükséges és a receptek leírása sem szentírás, így akár közösen alkalmazhatunk egy-két új dolgot, adhatunk hozzá új összetevőket. Lehet, hogy gyerekekkel kicsivel tovább tart a főzés és az sem gond, ha nem úgy sikerül az elkészült étel, ahogyan szerettük volna. A lényeg a közös családi program és szerintem ez minden pénzt megér. 

Több helyen olvastam, hogy felnőtt egy olyan generáció, amely nem tudott megtanulni főzni. Pedig gyerekszakácskönyvekből azért elég nagy választék van, a kiadók sok igényes könyvet adnak ki ebben a témában. Egyszer megfogadtam, hogy ezen az oldalon nem fogok ajánlani szakácskönyvet, mert az olyan triviális lenne, de úgy látszik, most mégis megszegem ezt az ígéretemet, mert a minap rábukkantam egy igazán különleges darabra. Már írtam, hogy mennyire oda vagyok a Muppets Show és a Sesame Street szereplőiért. Az a helyzet, hogy bár más kategória, de a Múminokat is NAGYON bírom. Általános iskolás diákéveimből még emlékszem azokra a délutánokra, amikor iszonyatosan kellett sietnem a leckével, mert félő volt, hogy a kedvenc mese sorozatomról lemaradok. Igen, kitaláltad, ezek voltak a Tove Jansson tollából született történetek rajzfilmes változatai. A Múminok nagyon jó történetek és még a mai napig képes megigézni a gyerekeket (meg a felnőtteket). A főszereplők - ezek a fehér, vízilószerű lények -, a Múminok. Van egy kisfiú (Múmin), az apukája (Múminpapa), az anyukája (Múminmama), Bájocska (a fiú barátnője) és rajtuk kívül még rengeteg barát és szereplő. Vándor, Pöttöm, Mafli, Fürkész, Kalamáli, a Zizzencsek, Böngész bácsi, Bűzmók és még sorolhatnám, a lista közel sem teljes. A lényeg, hogy szerettem és még mindig szeretem ezt a japán animációs sorozatot.
Ezért is örültem nagyon, amikor találkoztam ezzel a szuper könyvvel, mert visszahozta a 80-as, 90-es éveket.

De most nézzük a könyvet!
vandor.jpg"Ami élvezetes, az jó a gyomornak is." Olvasható az idézet a könyv hátoldalán. Ezzel a kijelentéssel nem lehet vitába szállni, valóban így van. A könyvbe belelapozva Múminmama összegyűjtött receptjeivel találkozhatsz, melyben benne vannak a múminvölgyiek kedvenc finomságai is. Mintegy 150 recept közül válogathatsz, és olyan finomságok is megtalálhatóak, mint a Fahéjas csiga Múmin módra, Rizskása a Világítótorony-szigetről, Bájocska szörplevese vagy Múminpapa glögije. Nagyon tetszik, hogy itt mindenki megtalálja a kedvére való finomságokat. Vannak egyszerűen és gyorsan elkészíthető ételek, de akadnak kicsit bonyolultabbak is, melyekkel a tapasztaltabbak, a konyhában picit rutinosabbak is megpróbálkozhatnak. A múminok anyja Tove Jansson, aki finn, de svéd anyanyelvű írónő és illusztrátor. Svéd nyelven, Finnországban jelentek meg az első könyvei és ott egycsapásra sikert arattak a gyerekek körében. Ezért is találsz a receptek között annyi ínycsiklandozó északi fogást, ami valljuk be, szintén nagyon változatos tud lenni. A finomságokat Sami Malila válogatta össze, a lapokon pedig az írónő kedves rajzai bukkannak fel, melyek nagyon jópofák és egyik-másik igencsak részletgazdag. Néhány ínyencség mellett idézeteket is találsz, ezek a gyerekkönyvekből kiollózott vidám anekdoták, kedves gondolatok. Egész nap mesélhetnék róla, de a lényeg, jobb, ha a saját szemeddel nézed meg. Ha szereted a meséket és Téged is elbűvölnek az ilyen varázslatos történetek, akkor szerezd be. Mert KELL egy ilyen a konyhaszerkény polcára. A könyvet a Cerkabella Könyvkiadó adta ki, magyar nyelvre pedig Kovács Ottilia fordította.

Kedvenc idézet:

Soha nem látott mulatság volt ez a Múminvölgyben!
És mikor már mindent megettek és megittak, mindent elmondtak egymásnak, és fáradtra táncolták a lábukat, micsoda gyönyörűség volt szépen hazasétálni a napfelkelte előtti néma órában, hogy lepihenjen az ember!

Ananászos rizs

A lenti recept egy az egyben a könyvből van, gondoltam elkészítem a tesztverziót. Ígéretesen hangzott, és a fehér habtejszínes, ananászos rizs még Múminos is.

mumin_02.jpg

Hozzávalók:

  • fél liter víz
  • 10 dkg rizs
  • 1 evőkanál citromlé
  • 25 dkg ananász
  • 1-2 dl habtejszín
  • 1 evőkanál barna cukor
  • fél teáskanál vaníliás cukor

Egy vastag aljú lábosban vizet forralunk, beletesszük a rizst, és puhára főzzük. Leszűrjük, hideg vízzel leöblítjük, majd egy tálba borítjuk. Meglocsoljuk citromlével, és hozzákeverjük az apróra vágott ananászt.
A tejszínből habot verünk, hozzáadjuk a cukrot, majd a tejszínhabot hozzákeverjük a rizshez.
Hidegen tálaljuk.

Parfé tipp: Nem cicóztam, dupla adaggal indítottam, így 5 darab 2 dl-es pohárba fért bele a kapott mennyiség. (Habtejszínből 2 dl-t használtam fel, szerintem a 4 dl nagyon sok lenne.)

Extra tipp: Legközelebb - mert biztosan lesz legközelebb -, teszek bele egy-két evőkanál kókuszreszeléket is. Ha pedig csak Múminmama és Múminpapa fogyasztja, akkor mehet bele egy kevés kókuszlikőr. El biztosan nem rontja! Porciózd koktélos poharakban, díszítsd ananászkarikákkal és kész is a Pina Colada-s ananászos rizs!

mumin_04.jpg

mumin_03.jpg

mumin_07.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://konyvparfe.blog.hu/api/trackback/id/tr127764628

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Anna Ann 2015.09.23. 15:28:38

Én gyerekkoromban szerettem a Mumin-családot, és jó ötlet ez a szakácskönyv. Korábban még nem is találkoztam vele :)

KönyvParfé 2015.09.23. 15:31:53

@Anna Ann: Ne is mondd! Én teljesen bezsongtam, amikor megláttam. Még viszonylag friss kiadás, úgyhogy hamar lecsaptam rá. :D

Lulma 2015.10.04. 11:44:05

Sajnos én is azok közé tartozom, akik nem tanultak meg főzni. Most, egyedül próbálkozom, videókat nézek, recepteket olvasok, kezdek egész jól belejönni. Ha lesznek gyerekeim, velük mindenképp fogok közösen főzni, tényleg jó program. Már egésze kis kortól. Most a bölcsiben lesz közös mézeskalács sütés. Az olyan nekik, mint a gyurma, készíthetnek bármit, mindegy milyen forma lesz, ki fogják nekik sütni a konyhás nénik és hazavihetik. Szerintem fantasztikus ötlet, már nagyon várom :) Ez a szakácskönyv pedig engem is érdekel, lehet, hogy beszerzem, aztán remélhetőleg a leendő utódaimnak is tetszik majd :D

KönyvParfé 2015.10.13. 20:00:51

@Lulma: A múltkor kérdezted, hogy tud-e valaki olyan könyvet, amiben sütnek-főznek. Most eszembe jutott egy! Sophie Kinsella: Kétbalkezes Istennő. A könyv borítója szörnyű, az írás viszont könnyed kis kikapcsolódást ígér. Én nagyon sokat nevettem rajta! Erről pedig eszembe jutott, hogy a kezdő szakácsnők is mennyi mindent elrontanak, odaégetnek, túlfűszereznek. :) Nem baj, ha most tanulod a főzést, ennek is meg van a varázsa. Csuda nagy kaland, nem? :) A mézeskalács sütés roppant jól hangzik, imádom az illatát és a karácsonyi hangulatot. :)
süti beállítások módosítása